آموزش بازی ریسک

/, ریسک/آموزش بازی ریسک

آموزش بازی ریسک

مقدمه:

 جنگ جهانی سوم شروع شده!!

تمام کشورهای دنیا درگیر جنگ شدند و صدای شلیک تیر و توپ در همه جا شنیده میشه!

بعد از پایان جنگ جهانی دوم، این کره خاکی تجربه همچنین جنگ گسترده ای رو نداشت، و حالا شاید شروع این جنگ پایان تلخی باشه برای کره زمین!

نقطه شروع جنگ مشخص نیست از کدوم کشور آغاز شده ولی در حال حاضر تمامی قاره ها درگیر جنگ شدند!

جبهه ها و گروه های مختلفی تشکیل شدند، متحدین، متفقین، آزادی خواهان، جمهوری خواهان و خیلی گروه های دیگه که هر کدومشون دنبال منافع خودشون هستند.

سرنوشت این جنگ چی میشه؟؟!

در آخر چه کشورهایی میتونند همچنان در روی نقشه کره زمین وجود داشته باشند؟ و این نبرد سنگین و خانمان سوز به نفع چه گروه ها و جبهه هایی پایان پیدا میکنه؟

نگران شدید؟

استرس جنگ و پیامد های منفی و وحشتناکش ترس رو بهتون غالب کرد؟

بزارید در همین لحظه یه خبر خوب به شما بدم و اونم این هست که تمام این توصیفات خیالی بود و غیر واقعی!!

نگران نباشید و آرامش خودتون رو حفظ کنید.

تمام این توصیفات و اتفاقات قراره در بازی ریسک RISK به وقوع بپیونده!

پس اگر به ژانر جنگ و نبرد علاقه دارید، با خیال راحت یک ارتش انتخاب کنید و تمام استراتژی های خودتون رو در صفحه بازی به کار ببندید تا بتونید با فتح قلمرو بیشتر و شکست دشمنان، پیروز جنگ جهانی سوم لقب بگیرید!

و آسوده باشید که فعلا در دنیای واقعی قرار نیست بجنگید!!

معرفی و بررسی بازی ریسک:

بازی ریسک یکی از بازی های پر طرفدار و قدیمی در دنیا و همچنین در ایران هست و به این دلیل که چندین سال هست به صورت اورجینال در ایران وارد شده و علاقه مندان زیادی داره، در این پست تصمیم گرفتم به معرفی این بازی بپردازم.

بازی ریسک نسخه های خیلی متفاوت و گسترده ای داره و توسط ناشران مختلفی تولید شده، که بعضا در قوانین و محتویات با هم متفاوت هستند، ولی بیشترین ورژن از بازی ریسک که به ایران وارد شده مربوط به نسخه شرکت Hasbro هست که منم در این پست به معرفی این نسخه میپردازم.

بازی RISK در سال ۱۹۵۹ توسط Albert Lamorisse کارگردان! فرانسوی برنده اسکار طراحی و ساخته شد و چند سال بعد توسط کمپانی پارکر برادرز خریداری شد و با تغییراتی در قوانین بازی و نام بازی منتشر شد، هر چند الان شرکت پارکر برادرز از زیرمجموعه های کمپانی هزبرو شده و بازی ریسک توسط هزبرو تولید میشه.

از نکات جالب در مورد طراح بازی ریسک؛ آلبرت لاموریس این هست که ایشون در سال ۱۹۷۰ در ایران و شهر کرج در یک سانحه هوایی ( سقوط هلیکوپتر ) و در حالی که مشغول فیلمبرداری برای ساخت یک مستند بودند جونشون رو از دست دادند!!

بازی ریسک یه بازی در دسته بازی های جنگی و خانوادگی بحساب میاد و مکانیک های بازی کنترل منطقه، جابجایی منطقه، پرتاب تاس، مجموعه سازی و … هست.

در این بازی بازیکنان در نقش فرمانده ارتشی هستند که هدفشون فتح قلمرو های مختلف دنیا و شکست سایر ارتش ها و تسلط بر تمام نقشه کره زمین هست.

در بازی ریسک صفحه بازی تصویری از نقشه سیاسی جهان هست که به ۴۲ قلمرو مختلف در ۶ قاره تقسیم شده و بازیکنان با دردست داشتن قلمرو های مختلفی به قلمرو های دیگر حمله میکنند تا بتونند اونها رو تصاحب کنند.

تعداد هر قلمرو و قاره، امتیاز مخصوص به خودش رو داره، علاوه بر اون کارت های بازی هم امتیاز های مربوط به خودشون رو دارند، که در طول بازی به کمک شما میان، در پایان بازی بازیکنی با بیشترین قلمرو یا در حالت دیگه ای از بازی، بازیکنی با فتح تمام قلمرو ها برنده میشه.

بازی ریسک یه بازی خانوادگی هست که میشه یه بازی نیمه استراتژیک هم در نظرش گرفت و با وجود تاس های فراوان و اینکه برای هر حمله احتیاج به پرتاب تاس هست، درصد شانس در بازی خیلی بالا است.

ولی به هر حال بدلیل وجود نقشه جهان در صفحه بازی و مهره های ارتش و تم کلی جنگی و نظامی بازی، برای کسانی که به این سبک علاقه مندند، شدیدا جذابه و با اینکه پیروزی در هر حمله یا دفاعی توسط تاس و یا به عبارتی شانس مشخص میشه، ولی استراتژی اینکه با کدوم قلمروی خودتون به کدوم قلمرو و کدوم دشمن حمله کنید و استراتژی چینش نیروهاتون در ادامه نبرد، میتونه بر جذابیت های بازی تاثیر گذار باشه.

شما در بازی ریسک نقش فرمانده ارتشی رو دارید که باید با استراتژیه مشخصی سعی در فتح قلمروها و قاره های بازی بکنید و تا جایی که امکان داره از مهره های ارتشتون در صفحه بازی قرار بدید تا در دفعات بعدی با قدرت بیشتری حمله کنید و از طرفی نیروی بیشتری برای دفاع در برابر حملات بازیکنان رقیب داشته باشید.

در بازی ۶ قاره وجود داره که هر کدوم با یک رنگ مشخص شده که شامل قاره های: آسیا، استرالیا، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی میشه و هر قاره شامل مناطق یا قلمروهای خاصی هست که توسط مرز از هم جدا شدند.

بعضی از این قلمرو ها یک کشور مشخص هستند. مثل: چین، برزیل و یا روسیه، و بعضی مناطق از چندین کشور تشکیل شدند و اسم خاصی دارند، مثل: اروپای شمالی و یا آمریکای غربی یا خاورمیانه، که در مجموع ۴۲ قلمرو در بازی تشکیل شده.

این قلمرو ها بوسیله مرز مشترک یا خطوط دریایی به هم متصل هستند و هر بازیکن فقط میتونه به قلمرو هایی حمله کنه که توسط مرز مشترک یا خطوط دریایی به قلمروی خودش متصل باشند.

در بازی ریسک شما امکان بازی در دو حالت معمولی و کلاسیک رو دارید که در قوانین بازی با هم تفاوت هایی جزئی دارند.

زمان بازی ریسک هم بسته به اینکه کدوم روش بازی رو انتخاب میکنید متغییر هست و در حالت معمولی بین ۴۰ الی ۶۰ دقیقه و در حالت کلاسیک شاید تا ۲ الی ۳ ساعت هم طول بکشه!!

همچنین شما امکان بازی تا ۵ نفر رو در این بازی دارید که در حالت های ۴ و ۵ نفره بازی شدیدا رقابتی و هیجانی دنبال میشه.

بازی حالت ۲ نفره هم داره که باید تغییراتی در روند بازی بدید که خیلی جذاب نیست و در اصل بازی برای ۳ نفر به بالا طراحی شده.

از نکات و مزیت های بازی ریسک همکاری و اتحاد بازیکنان با هم برای غلبه بر بازیکنان دیگر هست.

شما میتونید برای پیروزی خودتون با دیگر بازیکنان اتحاد و پیمان ببندید و بر علیه بازیکن دیگه ای شورش کنید و یا در بعضی حملات و همچنین چیدمان نیروهای ارتش خودتون با بازیکنان دیگه معامله کنید، البته در آخر فقط یک بازیکن یا ارتش میتونه پیروز بشه و دیر یا زود باید اتحاد یا پیمان خودتون رو باطل کنید و به جنگ با متحدین خودتون بپردازید!!

بازی ریسک یه بازی جذاب هست که میشه گفت بدلیل ژانر جنگی و نظامی که داره بیشتر مورد اقبال آقایون قرار بگیره تا خانوم ها، گرچه من تا حالا چندین بار با بازیکنان خانم هم بازی کردم و اتفاقا خیلی هم مورد پسندشون قرار گرفته!

خوشبختانه بازی ریسک در ایران در سطح گسترده ای وارد شده و اکثر فروشگاه های اینترنتی و همچنین مغازه های مربوطه در تهران موجود دارند، البته قیمت بازی بالا هست و میشه گفت باید پایین تر میبود به نسبت قیمت دلاریش.

در مورد کیفیت قطعات بازی هم اشاره ای بکنم، بازی ریسک که من دارم همونطور که گفتم برای شرکت hasbro هست.

طراحی، تصویر سازی و رنگ بندی صفحه بازی و کارت ها خیلی خوبه و با توجه به اندازه صفحه بازی ( سایز A2 حدودا ) و استفاده از رنگ های شاد و جذاب، حس خیلی خوبی رو هنگام بازی تداعی میکنه.

کیفیت این صفحه هم خیلی خوبه، البته کیفیت کارت ها از نظر جنس خیلی بالا نیست و باید خیلی بهتر از این میبود.

جنس مهره های بازی از پلاستیک هست و طراحی خوب و با جزییاتی به نسبت اندازه کوچک خودشون دارند و در مجموع کیفیت خوبی دارند، ولی مشکل اصلی اونها در دو رنگ آبی و مشکی هست، بدلیل نزدیکی رنگ این دو مهره و بازتاب نور صفحه بازی، بازیکنان در تشخیص رنگ اونها در طول بازی دچار اشتباه میشند و بهتر بود از رنگ دیگه ای برای مهره پنجم استفاده میشد.

کیفیت تاس های بازی هم خیلی خوبه و طراحی رنگ اون باعث میشه براحتی قابل خوندن باشن.

جعبه بازی هم خیلی عالی و با کیفیت طراحی شده و شما برای تمام اجزای بازی جای مخصوص به خودش رو دارید.

راهنمای مختصری از بازی:

 در رابطه با راهنمای بازی باید این توضیح رو بدم که در ایران یه ترجمه ای از بازی ریسک انجام شده و در سایت گلوبال برند تویز قرار گرفته که باید بگم برای این نسخه که در ایران فروش میره نیست!! و برای نسخه دیگه ای از بازی ریسک هست و جالب اینجاست که اکثر فروشنده های این بازی در تهران اصلا روش بازی رو بلد نیستند و فقط میفروشند و اگه درباره راهنمای بازی سوال کنید شما رو به خوندن همون راهنمای اشتباه هدایت میکنن!!

به هر حال من خودم راهنمای اصلی این بازی رو خوندم و ترجمه کردم و تا جای امکان توضیح میدم اینجا، ولی بازم اگه کسی سوال یا راهنمایی خاصی داشت بپرسه.

راهنمای روش بازی معمولی:

در ابتدا هر بازیکن یکی از ارتش ها رو انتخاب میکنه.

کارت های راهنما و کارت آتش بس رو از سایر کارت ها جدا میکنید، سایر کارت های قلمرو بازی رو خوب بُر میزنید و به هر بازیکن یک کارت قلمرو میدید، اینکار رو انقدر ادامه میدید تا کارت ها تمام بشه.

در حالت ۴ و ۵ نفره به نفرات آخر یک کارت اضافه میرسه.

هر بازیکن تاس میریزه و کسی که بیشترین عدد رو بیاره شروع کننده بازی هست و ترتیب بازی به صورت ساعتگرد ادامه پیدا میکنه.

تمام بازیکنان به کارت های خودشون نگاه میکنند و به نسبت کارت قلمرویی که دارند بر روی همون قلمرو در صفحه بازی مهره قرار میدهند.

۲ نکته مهم:

  1. به ازای هر یک ستاره در روی کارت یک مهره پیاده نظام و به ازای هر دو ستاره در کارت دو مهره پیاده نظام در قلمرو مربوطه قرار میدید.
  2. در ابتدا فقط از مهره های پیاده نظام ارتش خودتون استفاده میکنید.

( مهره های سواره نظام و توپخانه در ادامه و در صورت نیاز در صفحه قرار میگیرند.شما به ازای هر ۵ نیروی پیاده نظام میتونید ۱ مهره سواره نظام و به ازای هر ۱۰ مهره پیاده نظام،۱ مهره توپچی در صفحه قرار بدید و این موضوع صرفا به خاطر صرفه جویی در فضای مناطق قلمروها هست و این مهره ها هیچ مزیت دیگه ای ندارند. )

بعد از قرار دادن تمام مهره های پیاده نظام طبق ستاره ی روی کارت ها، تمام کارت های قلمرو رو جمع کنید و خوب بُر بزنید و به پشت در کنار صفحه بازی قرار بدید.

کارت آتش بس رو بسته به اینکه چند نفره بازی میکنید به صورت تصادفی به کارت ها اضافه کنید.

دو کارت راهنما رو در کنار بازی قرار بدید تا در دید همه باشه و در مواقع لزوم بتونید از راهنماش استفاده کنید.

هر بازیکن در زمان بازی خودش باید این ۴ کار رو به ترتیب انجام بده:

  1. قرار دادن نیروها

۲٫حمله

۳٫جابجا کردن نیروها

۴٫کشیدن یک کارت اگه شرایطش رو داشته باشه

قرار دادن نیروها:

 در ابتدای هر دور هر بازیکن قطعا ۳ نیرو ( پیاده نظام ) دریافت میکنه، و در ادامه بر طبق تعداد قلمرو هایی که تصرف کرده و همچنین قاره هایی که کامل در اختیار داره، طبق جدولی که در روی صفحه بازی هست نیروی اضافی میگیره.

همچنین اگر کارتی داشته باشه، میتونه نسبت به تعداد ستاره های روی کارت و طبق جدولی که در صفحه بازی هست، باز هم نیروی اضافی بگیره.

هر بازیکن بعد ازاینکه نیرو هاش رو دریافت کرد، مجاز هست در هر کجای نقشه که در تصرف خودش هست به هر تعداد که خودش بخواد نیرو بزاره.

یعنی یک نیرو به ازای هر قلمرو یا هر تعداد که بخواد، ولی برای مالکیت بر یک قلمرو حتما باید یک نیرو در اون مستقر باشه.

حمله:

 بعد از چیدن نیروهاتون شما میتونید به هر قلمروی دشمن که با قلمروهای شما هم مرز هست و یا از طریق خطوط دریایی متصل هست حمله کنید.

حمله بوسیله تاس های بازی انجام میگیره.

تاس های سیاه برای حمله کننده و تاس های قرمز برای دفاع کننده.

بازیکن حمله کننده باید برای حمله از فقط از ۱ ، ۲ و یا ۳ نیرو استفاده کنه و بیشتر از اون مجاز نیست نیرو استفاده کنه، و اینکه حتما باید حداقل ۱ نیرو در زمان حمله در قلمرو خودش باقی بمونه.

به طور مثال بازیکنی که در قلمروی خودش فقط ۳ نیرو داره، مجاز هست فقط با ۱ یا ۲ نیرو حمله کنه و نمیتونه با تمام ۳ نیروی خودش حمله کنه.

از طرفی بازیکن دفاع کننده حداکثر با ۲ نیرو میتونه دفاع کنه و نکته مهم این هست که اگر دفاع کننده فقط ۲ نیرو داشته باشه میتونه با همون ۲ نیرو دفاع کنه و لازم نیست ۱ نیرو در قلمرو باقی بمونه.

برای انجام حمله به تعداد نیروهای شرکت کننده در حمله و دفاع تاس های مربوطه رو همزمان میریزید و بزرگترین عدد های تاس ها با هم مقایسه میشند.

عدد بزرگتر پیروز نبرد هست و در حالت تساوی دوعدد، پیروزی با دفاع کننده هست.

به طور مثال حمله کننده با ۳ نیرو و دفاع کننده با ۲ نیرو وارد نبرد میشوند.

همزمان ۵ تاس بازی ریخته میشه.

فرض کنید عدد های تاس مشکی که حمله کننده هست ۶ ، ۴ و ۲ هست و عدد های تاس قرمز که دفاع کننده هست ۵ و ۴ هست.

عدد ۶ مشکی با ۵ قرمز مقایسه میشه که مشکی پیروز میشه و یک مهره دفاع کننده به بیرون بازی منتقل میشه و عدد ۴ مشکی با ۴ قرمز مقایسه میشه که چون برابر هستند دفاع  پیروز میشه و یک مهره حمله کننده به بیرون منتقل میشه.

شما هر چقدر که بخواهید میتونید به حمله ادامه بدید و محدودیتی ندارید.

جابجایی نیروها:

 هر بازیکن بعد از پایان حمله، میتونه نیروهای خودش رو به هر قلمرویی که میخواد انتقال بده ولی دو نکته اصلی وجود داره:

  1. حتما باید از یه قلمرو خودش به قلمرو های دیگه خودش مرز مشترک وجود داشته باشه و نمیتونه از قلمرو بازیکن دیگه ای برای انتقال نیروهاش عبور کنه.
  2. حتما باید حداقل ۱ نیرو در هر قلمرو خودش باقی بزاره.

کشیدن کارت:

 هر بازیکن اگر در زمان حمله تونسته باشه حداقل یک قلمرو از دشمن فتح کنه میتونه یک کارت از روی دسته کارت ها برداره و در دفعات بعدی برای گرفتن نیرو از اون کارت و یا کارت هایی که جمع کرده استفاده کنه.

هر بازیکن فقط مجاز به کشیدن ۱ کارت در هر دور بازی خودش هست، حتی اگر چندین قلمرو در همون دور فتح کرده باشه.

بعد از کشیدن کارت نوبت اون بازیکن تموم میشه و بازیکن سمت چپی اون بازیکن همین مراحل رو انجام میده.

برنده بازی در روش معمولی:

طبق راهنمای بازی نسبت به اینکه با چند بازیکن بازی میکنید، یه جدولی وجود داره و تعداد قلمروها مشخص شده.هر بازیکن بتونه در پایان دور خودش اون تعداد قلمرو رو فتح کرده باشه برنده بازی هست.

یا

هنگامی که در طول بازی کارت آتش بس رو بشه، بازی بلافاصله به پایان میرسه و بازیکنی که مالک بیشترین قلمرو هست برنده بازی اعلام میشه.

راهنمای روش بازی کلاسیک:

در حالت کلاسیک تمام قوانین بالا رعایت میشه به غیر از اینکه:

– در ابتدای بازی تمام قلمرو ها توسط بازیکنان انتخاب میشوند و نه به صورت تصادفی

– هر کدام از بازیکنان نسبت به تعداد نفراتی که بازی میکنند نیروی مشخصی دریافت میکنند

– با پرتاب تاس شروع کننده بازی مشخص میشه و هر بازیکن در نوبت خودش یک نیرو در قلمروی دلخواهش قرار میده و در ادامه بازیکن بعدی یک نیرو میزاره

– وقتی تمام ۴۲ قلمرو به پایان رسید، بازیکنان به همان ترتیب از نیروهای باقی مانده ای که دارند در هر قلمروی خود که مایل باشند نیرو اضافه میکنند.

– وقتی تمام نیروهای همه بازیکنان در صفحه قرار گرفت، اولین بازیکن بازی رو شروع میکنه و سایر بازیکنان ساعتگرد ادامه میدن.

– کارت آتش بس در این حالت بازی استفاده نمیشه.

پایان بازی:

برنده بازی بازیکنی هست که بر تمام ۴۲ قلمرو بازی تسلط پیدا کنه و تمام بازیکنان رو شکست بده.

بازی ۲ نفره:

 در این حالت هر بازیکن به غیر از ارتش اصلی که انتخاب میکنه یه ارتش ثانویه هم به بازی اضافه میکنه.

لذت بازی در اصل برای ۳ نفره به بالا هست ولی اگر کسی توضیحات بیشتر در حالت ۲ نفره خواست بگه تا براش توضیح بدم.

مروری بر ویژگی ها:

سال انتشار: ۱۹۵۹

طراح و خالق بازی: Albert Lamorisse

شرکت های منتشر کننده: parker brothers, hasbro, winning moves  و…

تعداد بازیکنان: ۲ الی ۵ نفر

بهترین تعداد نفر برای بازی: ۳ الی ۵ نفره

درجه سنی: ۱۰ سال به بالا

مقدار نوشته های انگلیسی در کارت ها و ادوات بازی: بدون نوشته خاصی

Expansion  یا توسعه: دارد

زمان بازی: حدود ۵۰ الی ۱۲۰ دقیقه

رتبه در سایت BoardGameGeek :  رتبه کل: ۱۰۰۵۷ رتبه بازی جنگی: ۲۳۱۷ رتبه بازی خانوادگی: ۱۲۹۱

وضیعت در ایران:

موجود و ارائه شده توسط وارد کننده های مختلف

به صورت اورجینال

قیمت: حدود ۲۰۰ هزار تومان

محتویات بازی :

 – صفحه بازی

– ۵ ارتش در ۵ رنگ، هر رنگ شامل ( ۴۰ مهره پیاده نظام، ۱۲ مهره سواره نظام و ۱۰ مهره توپخانه )

– ۴۲ عدد کارت قلمرو

– ۲ کارت راهنما

– ۱ کارت آتش بس

– ۵ عدد تاس در دو رنگ متفاوت

۱۳۹۷-۷-۲ ۱۹:۱۲:۴۳ +۰۳:۳۰ اردیبهشت ۵ام, ۱۳۹۷|آموزش بازی, ریسک|بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه

اطلاعات تماس

info@massir.ir

تلفن: 021-86038048

تلفن همراه: 09371120037

وبسایت: http://massir.ir